torsdag den 7. januar 2010

Nytårsforsæt status

Så har jeg nået mit nytårsfordæt; der er kommet neglelak på mine negle. Hvor mange kan prale af at være i mål med sit forsæt inden der er gået en uge af det nye år? Dokumentationen er her:


Og det er altså svært at tage billede af sin egen hånd - derfor den særdeles ringe kvalitet. Reduktion af pølsefingre er desuden et andet mål - men jeg er igang, og det skal nok gå, det også.

Jeg havde forresten et andet og lidt mere kedeligt forsæt, også. Jeg har aldrig været særlig sparsommelig, altså sådan økonomisk. Men hele 2009 gennemlevede jeg på dagpengesats, så det sagde ligesom sig selv at der skulle andre boller på suppen. Det gik noget tid inde det gik op for mig hvad det i praksis betød, men nu er den ved at fise ind. Især efter at jeg har sat mig ned og kigget på det her med hvor meget der ryger in i forhold til hvor meget der ryger ud. Og aldrig før har jeg brugt så lidt penge på mig selv som det forgangne år. Men Rom blev jo ikke bygget på én dag, og siden jeg jo nu ikke helt ved hvornår jeg kommer til almindelige menneskepenge igen, skal der strammes yderligere op. Derfor startede husmoderen her dagen med at lave handleliste og madplan for den næste uge. Derefter styrede hun kareten mod Netto og handlede mad for 750 kroner. Man kan altså få meget mad i Netto for dét beløb (og smuttede så i Brugsen bagefter for at handle det jeg så ikke kunne få i Netto - lidt småting til 150 kroner). Normalt frekventerer jeg vores lokale brugs stort set dagligt, når jeg sådan omkring børnehentetid ved 15-tiden opdager at "ups! vi skal jo også have noget aftensmad i dag" - en særdeles dårlig strategi. Det er dyrt og mega frusterende at stå fantasiforladt med hovedet i køledisken. Bagefter kørte jeg på biblo og hentede denne bog, som jeg så havde reserveret.



Den er faktisk god. Selvom jeg allerede synes jeg følger endel af hendes råd, er der stadig ret meget plads til forbedring. Selvom jeg dog tror det varere noget tid inden jeg laver min egen ost og mit eget smør.

5 kommentarer:

  1. Du er skisme kommet godt fra start her i det nye år - må den linie holdes og flere positive tiltag komme til. Jeg forventer mange underholdende blog-indslag fra din side af ;-)

    At lave madplan uge for uge burde du/I blive glad for, og det ikke bare set gennem økonomisk besparende briller. Visse fødevarer kan forberedes i god tid, og forventet restemad indgå i morgendagens måltid!

    SvarSlet
  2. Jeg Googlede lige på den nævnte bog og konkluderer, at du har sparet 250 kroner ved at låne bogen istedet for at købe den :-D

    SvarSlet
  3. Fiiiin lak - hvad er det for en? ...og JA, man kan få meget i Netto for 750 kr. ;o) kh Anette

    SvarSlet
  4. @anjoe: Ja, jeg forventer helt klart også mindre middagsstress som følge af madplanen. Hvis man tænker lidt fremad - hvilket selt ikke er min stærke side - burde der mange dage være mulighed for at lave mad til flere dage. Og ja, det er billigere at låne på biblo. Hvis man husker at aflevere til tiden. De har nemlig lige sat deres bødesatser op. Har jeg erfaret.

    @anette: Det er den billige fra Matas, det der...Depend, hedder den. Nr 170 - koster en 20´er for en lille flaske. Kvaliteten er desværre derefter... Men jeg sparer jo...og skulle lige pejle mig ind på en cirka farve inden jeg kastede mig ud i de dyre neglelakinvesteringer:-)

    SvarSlet
  5. Få biblioteket til at sende dig en mail tre dage inden "udløbsdato" - det fremmer hukommelsen :-D

    SvarSlet