tirsdag den 25. august 2009

Miljøskadet

Der er nogle mennesker der aldrig lærer. Mig, for eksempel. Man skulle tro at jeg havde fået nok af det her gør-det-selv-fis nu efter denne sommer. Vi har jo et helt gør-det-selv-hus. Men nej, nogen har åbenbart taget permanent skade. Nu er rollerne bare byttet om. Dvs. farmand er sådan set gået lidt død i det (men jeg ved af erfaring at man skal ikke plage for meget med sådan nogle skolelærere lige omkring skolestart i august måned, for så skal de jo til at arbejde i gen, og det er bare SÅ hårdt). Så nu er det mor her der har fattet penselen. Vi havde jo et problem med at turboen ikke kunne have sit legetøj i fred nogen steder, fordi chili den langfingrede konstant var ude efter det, og hun kunne lige pludselig bare nå længer og længer for hver dag. Så nu har mor her pillet den åbne legetøjhylde ned fra væggen i stuen og i stedet placeret en kommoden som tidligere stod på kontoret der. Så har turboen lukkede skuffer til sit grej i stedet. Meget mere praktisk, og meget pænere at se på.
(Men hov! Hvilke vaser er der nu der har fået plads på toppen af kommoden? Der står de ihvertfald fint indtil farmand kommer hjem fra arbejde)
Det efterlader alt mors og fars rod, der tidligere havde til huse i kommoden, i en gigantisk rodebunke på gulvet. Så derfor er jeg gået i gang med at male vores gamle hedengangne IVAR-reolsystem der var gemt væk på loftet. Det var i forvejen for en sikkerheds skyld brunbejdset, fordi det syntes vi var så smart den gang i 90´erne da vi boede i en 45 kvadratemeter stor københavnerlejlighed med gul og orange svampemaling på væggene og IVAR fra gulv til loft på samtlige vægge i stuen. Nu bliver det så hvidt, og tanken er at noget af det skal tapetseres lidt. Nogle forskellige tapeter er nu bestilt herfra, hvor man kan købe ligeså mange meter tapet man skal bruge, og ikke kun i ruller.
(Tip: det er en god idé at lade malingen herde inden man sætter de nymalede skuffer ind i resten af skuffedariet igen. Det gjorde jeg ikke, med det resultat at skuffen nederst til højre sidder ret meget fast).
Næste projekt er at male børnenes Trip Trap stoler. De er gamle og slidte og kunne bestemt bruge lidt opfriskning. Er bare i tvivl om farven. For chiliens vedkommende, ville leverpostejfarvet helt sikkert være praktisk. Men jeg tror nu mere vi er ude i en grøn farve af en eller anden art.
Har ellers prøvet at forberede mig lidt på livet som arbejdsløs i dag. Jeg ved jeg har brug for et program der hedder Web Direct, der er en base over alle danske virksomheder, når jeg skal til at søge de virksomheder ud der skal beæres med mit opkald. Regnede med at mit lokale jobcenter havde det, så jeg ringede bare for at tjekke for en sikkerheds skyld. Jeg forklarede så mit ærinde til omstillingsdamen, og jeg blev stillet om til "ham der havde med det at gøre". Manden anede overhovedet ikke hvad jeg talte om, da jeg spurgte om de havde programmet på deres kunde PC´er. Han havde aldrig hørt om det. Ej heller Købmandsstandens oplysningsforbund, som er programmets forgænger, og som man i jobcenterkredse har brugt i hundrede år (jeg har jo ligesom selv været der). Han påstod hårdnakket at "det havde han altså aldrig set". Men jeg spurgte jo ikke om hvad han havde set og ikke set; jeg spurgte jo om de havde programmet...Manden foreslog at jeg jo kunne komme forbi og bruge deres internet til at søge efter virksomheder med. Og office-pakken havde de skam også på sine maskiner! Nåmmen, jeg håber jeg aldrig kommer til at arbejde på et jobcenter igen. Jeg kunne godt tænke mig at være et sted med en lille smule mere fremdrift og vilje til at servicere borgerne. Men i dag kan jeg jo så høre i nyhederne at i nok skal regne med mindre offentlig service i fremtiden på grund af det her mega underskud på finansloven. Og så er det jo at jeg bliver nysgerrig på hvordan det så kommer til at se ud.
(Enden på det hele blev ihvertfald at jeg ringede bibliotektet, som ganske vist heller ikke kunne være behjælpelig, men de kunne fortælle mig hvem der havde programmet).

2 kommentarer:

  1. Altså, altså, jeg midaldrende kvinde burde vide bedre end at besøge din blog, når blæren min er lidt vel tanket op med kaffe, postevand m.m. efter timers færden på hedvarm fotosafari. Godt at jeg kan være "knibsk" *LOL*

    At arty farty husmoderen tager over, når fatter gribes af den daglige pine og plage, det er skisme godt, også selvom hendes tålmodighed er for lille. DERFOR er det bedst, at skolelæreren tager sig af de større husprojekter ;-)

    Og så afslutningsvis, ak hvor skøre/pinlige oplevelser du får vedr. arbejdssøgning - hvad pokker foregår der, og ikke mindst med tanke på alle de ovendyre programmer, som i tidens løb er blevet indkøbt - for at lette!!!!!

    SvarSlet
  2. Ja, jeg kender mine begrænsninger når det kommer til gør-det-selv-projekter. Jeg er IKKE handy. Men en malerpensel kan jeg da svinge.

    Aner heller ikke hvad der foregår i den del af den offentlig sektor. Men de lever lidt i en anden verden, må man sige. Måske lidt fordi de i årevis har haft en minister uden øje for hvaordan tingene foregår i den virkelige verden? Men det er bare én forklaring.

    SvarSlet