torsdag den 17. december 2009

Holder det aldrig op?

Hvornår holder det op, det der sne? Er altså træt af at være vejrfast herhjemme nu. Til trods for at jeg kun har været det siden i morges. Desværre ser det ud til at der er mere hvor det kommer fra.

Dagens plan var en Odense tur. Rådighedsmøde i a-kassen og derefter handle de sidste julegaver. Efter at have været ude på en meget interessant køretur med indebygget spænding (jeg synes altså ikke om køretur med spænding når man kører rundt med børn på bagsædet) for at få afleveret poderne (overvejede ikke at holde dem hjemme da jeg ikke rigtig kunne se problemet i en halv meter sne - man er vel nordmand - og desuden gør man jo klogest i at møde op til a-kassemøderne) besluttede jeg at parkere bilen derhjemme og satse på bussen. Dårlig idé, da den kørte efter eget forgodtbefindende med 1½ times mellemrum. Fik ringet a-kassen, der kunne oplyse at der jo nok ikke blev noget møde, da ingen medarbejdere var mødt ind på Odensekontoret.

Gad vide om der er farligere at køre i snevejr i Danmark end i Norge? I Norge synes jeg nemlig ikke at det er det store problem. Så længe man har vinterdæk og kører ordentlig går det jo nok. Mens her lister jeg afsted med 30 km/t sammen med de få danskere der har vovet sig ud og som har overhørt politiets advarsler om at der er livsfarligt derude. Tænk hvis politiet i Norge gik ud og sagde at man ikke skulle køre ud hvis der lå sne på vejen. Så ville alle normænd sidde indenfor og kukkelure halvdelen af året.

Nå. Men så snuppede jeg da bare en rengøringsdag mere. Guderne skal vide det var tiltrængt. Og hvad er der lige der sker når man sådan kommer til at bøje sig ned og studere panelerne nede ved gulvet? Man tøreer og tørrer av (det var sandelig længe siden sidst) og man kan slet ikke stoppe. Og hvis man så løfter blikket og studerer listerne langs loftet og deroppe øverst på væggen fra lidt forskellige vinkler, er det at man får øje på spindelvævet. Og det ene spindelvæv tager det andet. Sådan set fint nok, for dekorativt er det ikke.

Håber jeg kan komme afsted i morgen. Da er nemlig sidste cahnce for julegavekøb, hvis jeg skal undgå julehandel i selskab med resten af den fynske befolkning med to børn på slæb.Og det tror jeg ingen ønsker.

3 kommentarer:

  1. Spindelvæv ved lofterne skal da bare have et par pust fra en dåse med snespray, det er dekorativt her i vintertiden, og når hedebølgen kommer til sommer, så kan synet give lidt tiltrængte kuldegys *LOL*
    ...og så røber jeg desuden gerne, at sne i større mængder ikke er på min ønskeliste, når jeg skal ud at køre bil. Mine snart 10 år her på Midtlolland har ikke budt på nævneværdig sne førend nu, og det sammenholdt med at jeg absolut ingen forpligtelser har mere, ja så kan jeg bare nyde løs. Bor fredeligt ude på landet, men med blot en halv km's (gå)afstand til en Kwik Spar, og desuden busforbindelse til omverdenen, så det er ren luxus :-D
    Hvad dit norske blod angår, ja da kan vi vel bare konstatere, at du er kommet ud af træning snekørselsmæssigt ;-)
    De bedste ønsker for at I får klaret alle nødvendige gaveindkøb snarest. M.V. SNEHILSENER FRA anjoe

    SvarSlet
  2. Smiler...tror bestemt, at I nordmænd er bedre til at køre i snevejr end os sydfolk. I hvert fald har jeg set kørslen i Oslo, når driverne var høje og temperaturen lav...og det var vildt ;o) Håber du nåede dine indkøb. Snehilsner Anette

    SvarSlet
  3. @anjoe: Ja, jeg troede også at det med bus var en god idé - vi har den lige udenfor døren. Helt til jeg læste i avisen at de kører rundt på sommerdæk...så er jeg altså mere tryg bag mit eget rat, lige pludselig!

    @anette: Ja, det har jo nok noget med erfaring at gøre...indkøbene er i boks - takket være nettet, for en dels vedkommende.
    Og tak for din mail og beklager jeg ikke nåede klimakonkurrencen på din blog. Tænkte at "selvfølgelig skulle jeg da det - jeg gør det lige om lidt" - og lige pludselig var det for sent. Har jo særdeles god erfaring med dine præmier:-) Men kan se du har fået mange gode tips!

    SvarSlet