søndag den 12. september 2010

Bøger siden sidst

Der er dog én enkelt fordel eller to ved at være uden computer i nogle dage; man kan jo læse en bog eller to, når man ikke har andet at lave. Jeg fik læst min bog færdig - Sofi Oksanens Renselse. Og den tør jeg da godt anbefale. Det er ikke en historie for tøsedrenge, men en ret så brutal historie om to kvinder fra to forskellige generationer i Estland. Den giver et godtindblik i estisk historie og skæbner fra anden verdenskrig og fremover - om nationalisme og kommunisme, ligesom den fortæller en historie om en af nutidens problemer, nemlig traficing. Jeg er ihvertfald blevet klogere - ikke mindst på Ruslands historie, og konflikten mellem Estland og Rusland kan nok også kaste lys over nutidens politiske forhold i dele af Rusland. Historierne fortælles gennem Aliide, den ældre generation, og Zara - den yngre generation, og hvordan deres liv er relateret til hinanden er historiens omdrejningspunkt. Det er ikke en bog man sådan bare ryster af sig når man har læst den, for selvom historien sådan set er fiktion, ved man jo at den bygger på virkelige hændelser, og at dens problemstilling om fx traficking stadig er særdeles aktuelt.

Og mens jeg nu var igang med litteratur fra deroppe nordøstpå, var det så at jeg bevægede mig over i en helt anden genre - nemlig til potensgiverne. Sød og sjov svensk humor. Jeg har kun lige startet på den, men jeg tror den bliver glimrende underholdning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar