søndag den 18. april 2010

Flere dannelsesprojekter

Så har jeg igen brugt en time af min aften på at få chilien til at sove. Det sker hver eneste aften. Hun nægter at sove med mindre man sidder ved siden ag hendes seng. Hvordan er det nu man får børn til at falde i søvn på egen hånd? Jeg tror resten af aftenen står på googling af gode råd. Det her cirkus gider jeg ihvertfald ikke mere. Især ikke siden jeg er forkølet, enegriforladt, træt, hidsig og sådan næsten-syg. Har været på grænsen til syg hele ugen og haft særdeles svært ved at komme op i gear. Skulle heller ønske jeg blev sådan rigtig-syg; et par dage på langs og så færdig med det pjat, i stedet for det her halvvejs-noget der hverken bliver til fugl eller fisk.

Noget godt er der da: Jeg var i København i hele går. Alene uden børn. Først nogle timer med shopping (planen var egentlig at finde noget museum, men den ene butik tog den anden...og pludselig var tiden løbet) og på en af mine yndlingssteder - Paludans bogcafé - i fred og ro med en sandwich uden afbrydelser. Dernæst kaffe, spisning og vin med tøser i flere timer. Virkelig en dag der burde - og bestemt plejer (for jeg gør det faktisk sådan lidt jævnligt) - give et rigtigt energiboost. Nå. satser på at i morgen bliver en bedre dag.

Imens jeg var i storbyen passede farnmand hus og børn. De havde blandt andet været ude og fået fat i billetter til Sigurd og hans bibelhistorier. Så skal vi i kirke, mig og turboen. Jeg har været meget ambivalent med hele projektet. Man skulle tro det var et spørgsmål på liv og død - hvilket det jo sådan set også egentlig er. Her er vi jo sådan nogle halv-ateister der hverken er medlem af folkekirken eller døber vores børn. Det sidste fordi vi mener religion er et personligt valg, som vi ikke vil pådutte en baby. De må da hjertens gerne døbes, hvis det er det de vil, når de selv er store nok til at tage stilling. Ligesom de også gerne må blive budistister eller hvad som helst andet- men dog helst ikke jehovas. Alligevel synes jeg det hører med til almen viden at have bare en lille smule styr på hvad der står i bibelen. Jeg vil for eksepmel gerne have at mine børn ved at jul egentlig er mere end gaver, fridage og god mad. Det var nu først for alvor i påsken det gik op for mig at turboen nu er så stor at her må gøres et eller andet: Vi var ude og køre langfredag eftermiddag og jeg havde radioen kørende på et eller andet påskeprogram på P1 - turboen lytter åbenbart med. Så er det jo at hun begynder at spørge: Er Jesus virkelig død i dag? Hvorfor fejrer man noget når nogen er død? Øhhh...tja...egentlig fejrer vi først på søndag fordi nogen tror at han så stod op igen og ikke var død mere. Men den der med at "nogen tror", den køber hun slet ikke. Så lørdag morgen til morgenmaden, er det jo så at pigebarnet sætter sig overfor mig og anlægger den alvorlige mine: Så mor. Skal vi ikke lige snakke lidt om ham der Jesus igen? Med andre ord slipper jeg ikke udenom det. Og så var det at jeg tænkte at jeg måske kunne komme nemt omkring det og købe mig til at Sigurd lige tager den del af opdragelen. Derfor er det så at vi skal i kirke Kr. himmelfart (og nu er det så at jeg helst gerne vil slippe for at fortælle hvad det der himmelfart går ud på...jeg har selv gigantiske huller i min bibel-paratviden, men det kan Sigurd så sandsynligvis råde bod på). Håber bare de ikke afkræver medlemskort ved indgangen, eller noget.

Vi har desuden udliciteret flere opdragelsesområder til han der Sigurd - med held. Som følge af det kan turboen nu frit fortælle om handlingen i Tryllefløjten, Aida, La boheme, Niebelungsringen, Carmen og Maskerade. Det er mere end hendes mor kan til trods for tre år i musikgymnas.

4 kommentarer:

  1. Det er vist noget med: læg barnet i seng, gennemfør godnat ritual (læsning/syngning el.andet), sig godnat, gå ud.
    Og så kommer det svære.
    Når barnet kommer ud tages det i hånden og følges ind igen. Sig godnat du skal sove nu. Gå ud.
    Det gentages 1 gang mere.
    Sker det flere gange, følges barnet bare ind, nul godnat eller noget.
    På et tidspunkt bliver de trætte af det.
    Det svære er at lade være med at kysse, kramme, trøste, forklare.
    Bare fuldstændig cool:"godnat skat, du skal sove nu".
    Altså det kommer selvfølgelig an på om barnet kan forstå "godnat", men jeg mener det gælder fra ca.1 år.

    SvarSlet
  2. Tak for tippet. Jo, jeg tror jeg prøver noget i den retning. Når jeg en dag får overskuddet til det. For selvom hun jo stadig er i tremmesengen, og dermed kravler ud af sengen, stiller hun sig op og hyler. Og det kommer hun til at gøre en million gange de første aftener. Og hvis jeg så dkal være fuldstændig cool, kræver det en lille smule mere overskud end jeg kan fremtrylle lieg nu.

    SvarSlet
  3. ja, dermed IKKE kravler ud af sengen, selvfølgelig...

    SvarSlet
  4. Åh, det kender jeg godt. Hvorfor er det at børn ikke kommer med en on/off knap? :-)

    SvarSlet