torsdag den 3. februar 2011

En kold spand vand og en god afslutning

Mit pas er udløbet. Jeg har sådan et fint postkasserødt norsk, ét. Og det irriterer mig når der er valg i Danmark, for det er jo ikke noget der giver stemmeret. Jeg havde så tænkt mig at skifte det ud med et rødbedefarvet ét nu - der er jo nogen der siger der kommer et valg, og hvis jeg nu var hurtig & heldig kunne jeg måske nå det. Der er så nogle test man skal til, men de bekymrer mig nu ikke. Jeg har så tjekket lidt omkring hvordan man får det klaret, og så er det lige pludselig at jeg ombestemmer sig. Staten vil nemlig have den nette sum af kr 1000 for at jeg skal blive dansk statsborger. Velkommen, siger jeg bare. Er de klar over hvor ugæstfrit det virker? Jeg har gjort mig nyttig og betalt skat i det her land i mange år efterhånden. Brugerbetaling på dette område var oppe i medierne for lidt siden, og jeg må indrømme jeg tænkte at det måske var fair nok at man selv betalte lidt selv. Men når man selv sidder i situationen er det lidt som en spand koldt vand i hovedet og som om det er et eksklusivt selskab man skal prøve at skaffe sig adgang til.

Nogen andet er at man skal bestå en sprogprøve når man nu er i gang. Jeg ved dog ikke helt om det også gælder borgere fra andre nordiske lande - men hvorfor skulle det ikke? Denne sprogprøve blev jeg præsenteret for i dag da jeg i embeds medfør var ude og besøge nogle af dem der laver de her prøver. Vi taler om en danskprøve på HF-niveau. Som nok halvdelen af Danmarks urbefolkning nok ville dumpe på. Men består man ikke, må man kigge langt efter det rødbedefarvede stykke pap.

Nå. Men det skal jo ikke være jammer det hele. Efter arbejde susede jeg til odense. Officielt for at hente mine briller som var til reparation (jeg elsker at komme ind hos min optiker. de tiltaler mig med De, og giver mig et flot nyt etui med til brillerne og mange dagers linseforbrug - bare sådn. og holder døren for mig når jeg går. Her kunne Udlændingeservice lære noget om service).

Bagefter gik jeg i biffen og så Another Year. Den er god. Rigtig god. Og langsom. Ingen travlhed og særdeles lidt action. Men nu sidder jeg og spekulerer over hvad den nu egentlig handlede om - men jeg kan faktisk rigtig godt lide film hvor man bagefter skal google sig frem til hvad der nu egentlig var pointen. Men altså. den handler om mennekser sådan lidt oppe i årene, kan man måske sige uden at fornærme nogen. Men jeg syntes altså det var interessant. Nok et tegn på at man ikke selv er helt så ungdommelig som man går rundt og tror.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar