onsdag den 22. februar 2012

Ferielekture

Når man nu holder vinterferie med kun ét barn, sker der indimellem, mellem turene i svømmehallen, biografen og legepladsen, at man faktisk også får tid til at kigge lidt i en bog. Især efter at overstimuleret barn er gået på hovedet i seng kl 19. Jeg har haft gang i lidt forskellige ting denne ferie. Først fik jeg læst en julegave færdig. Det var faktisk hos Maren jeg blev opmærksom på forfatteren Thomas Espedal. Pinligt, da han jo er norsk. Og åbenbart også en af de større norske forfattere i øjeblikket. Jeg kunne sådan set godt lide bogen, men den tager tid at komme gennem. Forfatteren lever lidt en vagabondtilværelse, og bogen er hans tanker omkring det at gå. I Doctor martens, skjorte og jakkesæt. På forskellige ture i vestnorge, og på en noget mere omfattende tur fra Grækenland til Tyrkiet.  Nogle gange må jeg indrømme at jeg tænker at han måske burde skifte sit outfit ud, således at det hele kom til at dreje sig lidt mindre om gnavesår og værkende ben - enhver der har gået i Doc martens i grunge 90´erne - det har jeg nemlig - kan føle hans smerte i benene når han trasker afsted kilometer efter kilometer. Men manden har bestemt nogle brugbare tanker om det at gå. Man burde simpelthen gøre det noget mere.


I går startede jeg så på en anden julegave. Det er min gamle klaverlærer fra gymnasiet der har begået en roman. Jeg håbede på forhånd at hun ville have større held med sig som romanforfatter, end hun havde med at lære mig at spille klaver. Efter kun et par sider er jeg nok ikke helt overbevist om det. Og jeg spiller virkelig dårligt klaver.


Den sidste bog, er åbenbart min ferie-bog. jeg læste den næsten færdig i juleferien, men kigger lige i den igen nu for en opfriskning. Især siden jeg på fredag smutter til københavn blandt andet for at se Designmuseum Danmarks chanel-udstilling (nåja - og så skal jeg hente turboen i Kastrup) så skal man jo lige være lidt opdateret. Jeg er rigtig glad for bogen, og man bliver ikke træt af at glo på de fantastiske billeder og læse historien om en beundringsværdig dame.




2 kommentarer:

  1. Måske skyldes klaverlærerens dårlige skriverier, at hun stadig har store traumer fra tiden, hvor du var elev ;-)

    Hav en hyggelig weekend!

    SvarSlet
  2. Bestemt en mulighed. Og jeg var nok ikke det eneste mislykkede projekt hun havde:) (det værste er bare at historien faktisk er en lille smule fængslende når man bare kommer igang,,,)

    SvarSlet